Desatero jak nezničit motor auta?

Používáním různých metod a jejich dodržováním zaručeně prodloužíte životnost motoru, v opačném případě můžete motor nadměrně opotřebovávat nenávratně zničit.

  1. Pravidelná výměna oleje: Pravidelná výměna motorového oleje a olejového filtru je základním krokem péče o motor. Dodržování normy doporučení výrobce vozidla ohledně intervalů výměny je klíčové, doporučená výměna se u určitých typů vozidel liší, uvádí se avšak maximální nájezd 20 000Km, avšak milovníci vozidel mění i při 10tis. km.

  2. Vysoké namáhání chladného motoru ihned po startu tzn. nevytáčíme motor do větších otáček. Optimální provozní teplota většiny motorů vozidel je obvykle mezi 90 °C až 105 °C. Při této teplotě dochází k efektivnímu promazávání kovových součástí motoru, minimalizuje se opotřebení motoru a zajišťuje se adekvátní výkon.

  3. Správná údržba chladicího systému: Ujistěte se, že chladicí kapalina je v optimálním stavu a že chladicí systém není zanesen usazeninami. Pravidelně kontrolujte úroveň chladicí kapaliny a případně doplňujte. Poškození taky můžeme předejít instalaci přídavného budíku teploty vody, kdy oproti klasické ručičce na budíků vozidla ukazuje okamžitou a přesnou teplotu vody v chladícího systému motoru, a můžeme tak zabránit přehřátí a tak následnému prasknutí bloku motoru či hlavy, těsnění.

  4. Včasná výměna vzduchového a palivového filtru: Vzduchový filtr zabraňuje vstupu nečistot do motoru. Pravidelně ho kontrolujte. Palivový filtr chrání motor před nečistotami z paliva. Pravidelně ho kontrolujte a vyměňujte v souladu s doporučeními výrobce.

  5. Pravidelná kontrola stavu olejové hladiny: Pravidelně kontrolujte úroveň motorového oleje a doplňujte, pokud je to potřeba. Nedostatečná hladina oleje může vést k poškození motoru. O správné funkčnosti mazacího systému se tak lze přesvědčit i zabudováním přídavného budíku pro tlak oleje.

  6. Péče o palivový systém: Používání kvalitního paliva a případně použití aditiv k čištění palivového systému může pomoci udržet motor v dobrém stavu. Nedoporučuje se však taky vyjíždět nádrž po minimum, jelikož čerpadlo pak může nasát bordel zespod nádrže a poškodit tak palivový systém nebo samotný  motor.

  7. Přiměřené zatížení vozidla: Nepřetěžujte vozidlo, neboť to může zbytečně namáhat motor a další části vozidla. Zamezíte tak instalací budíků na teploty oleje a vody, když stoupnou teploty příliš vysoko, dochladíme motor klidnou jízdou.

  8. Pravidelné kontroly a servisní prohlídky: Pravidelně vozidlo prověřujte v autorizovaných servisech nebo důvěryhodných autoservisech, kde mohou být detekovány potenciální problémy a řešeny včas.

  9. Šetrné zacházení s motorem: Vyvarujte se prudkým zrychlením, přetáčení motoru a dlouhému běhu na volnoběh, což může zbytečně namáhat motor a zvýšit jeho opotřebení.

  10.  Správně napětí baterie: slouží ke klidnému chodu motoru a na tom závislá funkčnost elektroniky jako čerpadlo, vstřikovače, čidla. Mějte tak neustálý přehled o napětí vašeho vozu díky přídavném budíku na měření napětí. A ušetříte si nejedno trápení v nízkých teplotách venku, ale taky odhalíte v čas nefunkční baterii nebo dobíjení vozu. Dostatečné hodnoty se pohybují mezi 12,4-12.6V, u zánovních baterií i nad 12.6V. Avšak napětí pod 12,4V doporučíme zjistit zda je funkční dobíjení vozidla (alternátor), případně zkusit dobít baterii manuálně.

Dodržování těchto zásad péče o motor vozidla by mělo pomoci minimalizovat riziko poškození a prodloužit jeho životnost.